Onze missie

Het AD kopte afgelopen jaar met de titel “Greta Thunberg-effect bestaat: kinderen beïnvloeden ouders over klimaat“. Uit een onderzoek van het wetenschappelijke tijdschrift Nature Climate Change is gebleken dat kinderen de mening van hun ouders kunnen beïnvloeden over klimaatverandering. Daarnaast zijn kinderen precies de generatie die duidelijk de gevolgen van de klimaatverandering gaat meemaken.

In 2014 heeft het Ministerie van Infrastructuur en Milieu opdracht gegeven om in samenwerking met leerlingen, scholen, bedrijven en maatschappelijke organisatie onderzoek te doen naar duurzaamheid in het onderwijs. Uit het in 2015 gepubliceerde “Rapportage onderzoek duurzaam onderwijs” is gebleken dat slechts 4% van de scholen uit het primaire onderwijs als duurzaam worden bestempeld. In 2017 berichtte Trouw dat duurzaamheid nog ver weg is van het klaslokaal. Uit een interview in 2019 met hoogleraar Arjen Wals werd beargumenteerd dat het onderwijs (van basisschool tot student) de nieuwe generatie onvoldoende voorbereidt op de omslag naar een duurzame samenleving. Na 25 jaar onderzoek te doen naar natuur, millieu -en duurzaamheidseducatie stelt hij het volgende: “Laat kinderen meer actief en handelingsgericht leren”.

“Laat kinderen meer actief en handelingsgericht leren”

Dit is precies waar wij een cruciale brug willen bouwen in onze samenleving. Wij overbruggen de kloof in het onderwijs door duurzame kennis onder jongeren te vergroten en kinderen doelgericht te leren om zelf duurzaam te handelen. Door middel van ons bordspel bereiken wij deze twee doelen effectief en ook nog eens op een leuke manier voor de kinderen. Extra leuk is dat de kinderen wellicht hun ouders kunnen inspireren om zelf duurzaam te handelen. Daarnaast is het bordspel 100% zelfspeelbaar zodat we leraren uit het primaire onderwijs kunnen ontlasten. 

Duurzaamheid speelt een steeds belangrijkere rol in onze samenleving. Ook leerlingen vinden dit belangrijk! Toch blijkt uit onderzoek dat er nog te weinig wordt gedaan aan duurzame educatie op school. Dit terwijl kinderen onze toekomst zijn. Tegelijkertijd hebben docenten op school het lastig door een grote werkdruk en tijd tekort. Kortom, wij willen kinderen leren hoe zij zelf duurzaam kunnen handelen. Want niet voor niets is “jong geleerd, oud gedaan”.

 

 

Share and Enjoy !

0Shares
0 0 0

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen van Bordspel Klimaatjes?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

 

Bedankt! We houden je op de hoogte!

Er is iets fout gegaan. Probeer het a.u.b. opnieuw!

Bordspel Klimaatjes will use the information you provide on this form to be in touch with you and to provide updates and marketing.